Khamis, 26 November 2015

cara menjaga pemakanan...

Jom Ubah Tabiat Makan Anda

1. Berhenti Makan sehingga secara perlahan.

 Badan anda mempunyai keupayaan itu sendiri untuk "mengira kalori" dan menguruskan saiz hidangan. Apabila anda berhenti makan apabila anda berpuas hati ini membantu anda memotong kalori tambahan dan berpegang kepada saiz hidangan yang lebih kecil.  Badan anda mempunyai keupayaan itu sendiri untuk "mengira kalori" dan menguruskan saiz hidangan. Apabila anda berhenti makan apabila anda berpuas hati ini membantu anda memotong kalori tambahan dan berpegang kepada saiz hidangan yang lebih kecil. Berhenti makan apabila anda berasa bahawa anda berpuas hati. Ini bermakna anda tidak lagi perlu berasa lapar. Di samping itu anda boleh hilang minat dalam makanan anda dan tahu bahawa makanan anda akan berlangsung selama beberapa jam.


2. Lebihkan makanan protein 

anda mahu untuk memilih makanan yang sihat dan rendah kalori. Pilih sumber protein yang lebih ramping untuk mengurangkan jumlah kalori yang anda makan.
Makanan protein tanpa lemak adalah lebih rendah lemak, kalori dan tinggi dalam protein. Di samping itu, mereka boleh membantu membuat anda berpuas hati lagi dan menjadikannya kurang kemungkinan anda akan snek sepanjang hari.
Makanan protein tanpa lemak untuk memilih termasuk: produk tenusu rendah lemak, telur, ayam, daging lembu tanpa lemak, makanan laut, kekacang dan tauhu.
Bertujuan untuk memasukkan sumber protein tanpa lemak pada setiap hidangan atau snek. dengan cara ini akan membantu anda memenuhi keperluan harian anda dan membantu dalam membuat makanan anda lebih seimbang serta sihat.


3.Amalkan bijirin penuh

Pilih 100% bijirin penuh sekerap yang anda boleh untuk faedah pemakanan yang terbesar.
100% bijirin penuh kurang diproses dan mengandungi setiap satu daripada bahagian-bahagian bijirin. Mereka adalah lebih tinggi dengan serat, protein dan nutrien lain yang berfaedah.
Makanan gandum untuk mencuba termasuk  oat, bijirin dan roti gandum ..



4.Buah-buahan atau sayur-sayuran.

Cara terbaik membantu anda menguruskan kalori dan meningkatkan pemakanan diet anda secara keseluruhan adalah untuk membuat separuh daripada pinggan anda buah-buahan atau sayur-sayuran.
buah-buahan dan sayur-sayuran rendah kalori, tetapi tinggi dengan nutrien. Membuat separuh daripada makanan atau makanan ringan anda makanan kalori yang sangat rendah boleh membantu mengurangkan jumlah keseluruhan kalori yang anda makan setiap hari.
Di samping itu, kedua-dua buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber besar serat. Selain protein, serat boleh membantu anda berasa lebih berpuas hati dan kekal berpuas hati lagi. Ini boleh membantu anda makan kurang makan dan mengurangkan snek yang berlebihan.

5. Kurangkan lemak yang tinggi.

Tidak kira jika anda mengikuti diet komersial atau pelan yang lebih semula jadi, anda akan mahu untuk menghadkan kalori yang lebih tinggi, makanan lemak diproses lebih tinggi. Jenis makanan tidak membantu dalam penurunan berat badan anda.
Makanan yang diproses biasanya lebih tinggi kalori dan rendah dalam nutrien. Semasa pemprosesan mereka, mereka sering dilucutkan semua nutrisi yang bermanfaat.
Makanan yang diproses boleh merangkumi pelbagai jenis makanan termasuk pilihan berkhasiat dan sihat.

6.Makan dengan penuh kesedaran.

Menukar cara anda makan juga boleh membantu anda menurunkan berat badan. Makan Menyedari boleh membantu anda makan kurang dan merasa puas dengan makanan kurang.
Makan Menyedari adalah sesuatu yang akan mengambil amalan, kesabaran dan masa.
Memulakan amalan pemakanan sedar anda dengan menghapuskan semua gangguan di sekeliling anda apabila anda makan. Matikan TV, Telefon bimbit atau komputer riba. Ini gangguan tambahan boleh menghalang anda daripada menumpukan perhatian sepenuhnya pada hidangan anda.
Mengambil kira-kira 20 atau 30 minit untuk makan keseluruhan hidangan anda. Letakkan garpu anda ke bawah di antara gigitan, mengambil seteguk air atau berbual dengan keluarga atau rakan-rakan. Apabila anda makan lebih perlahan, anda mungkin menjadi lebih sedar tentang jumlah makanan yang dimakan dan mempunyai masa yang lebih mudah berhenti apabila anda berpuas hati.


7.Banyakkan Minum air 

 Anda disyorkan untuk minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari, tetapi ia boleh memberi manfaat untuk minum walaupun sehingga 13 gelas. Ini akan bergantung kepada tahap umur, jantina dan aktiviti anda.

cara menjaga pemakanan
cara menjaga pemakanan

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila Tinggalkan Komen Disini.
Terima Kasih ... ^_^