Rabu, 11 November 2015

persediaan bercuti saat akhir

Persediaan Bercuti Anda

Mengemas Bagasi untuk bercuti memang agak memenatkan kepada kita ,kepada mereka yang gemar bercuti disaat akhir....Apatah lagi , dihambat dengan pelbagai masalah sewaktu bercuti contoh nak tempah hotel ,masalah hubungan ,,ataupun masalah kesihatan. Semoga dengan panduan ringkas ini berguna kepada  anda bagi mengelak percutian idaman yang dirancang.

1.Salin Alamat Penting .
Tidak perlu membawa buku alamat ketika bercuti,memadai  hanya menyalin alamat ahli keluarga menggunakan kertas pelekat yang lazimnya digunakan untuk mengingatkan tugasan di pejabat untuk dibawa bersama anda. Ia sangat memudahkan kerana anda hanya perlu melekatkan pelekt alamat itu ke poskad, jika ingin mengirim khabar kepada rakan ketika cuti panjang.
alamat mesti dibawa untu kmemudahkan kita sewaktu bercuti nanti
Buku Alamat Sebagai rujukan anda sewaktu bercuti


2.Mentega lebih faedah
Berbeza dengan tanggapan popular,mentega jika dicampurkan  dengan sedikit gula boleh mengelak serangan serangga.Ia lebih memudahkan kerana anda tidak perlu membawa penyembur serangga atau ubat nyamuk setiap kali melancong. Gunakan dengan nisbah 10 bahagian mentega untuk 1 bahagian gula.

3.E-mel diri anda 
Sebelum melancong,siapkan senarai maklumat penting seperti nombor pesawat,talian kecemasan ,kad kredit,passport dan nombor lesen memandu dalam e-mel khas.
     Jika dokumen atau beg tangan anda hilang atau kecurian, apa dalam draft folder dalam e-mel ,ia dijamin lebih selamat.
E-mail perkara penting sewaktu kita bercuti nanti
Pastikan anda membuka akaun email supaya data peribadi di dalam keadaan selamat.


4.Tumpahan atau kotoran tidak dijangka
Beli beg makanan kalis udara di pasar raya dan gunakannya untuk mengisi alat mandian dan produk serta produk kecantikan ketika mengemas bagasi anda.Ini dapat mengelak tumpahan kosmetik dan produk kesihatan daripada tertumpah ke baju..
penting untuk menggelakkan daripada tumpahan air minuman
Berhati semasa memegang air ketika anda minum untuk mengelakkan tumpahan yang tidak diingini


5.Lindungi gambar anda
Simpanlah kamera digital anda ditempat yang selamat kerana mungkin terjatuh atau perkara yang tidak diinginkan berlaku kepada kamera digital kita , Sebelum terkena lebih baik kita beringat terlebih dahulu.
kamera digital perlu dijaga dengan baik semasa bercuti
kamera digital perlu dijaga dengan baik semasa bercuti


6.PMT
PMT ialah passport,wang(money) dan tiket. Ia adalah perkara penting apabila anda bertolak ke lapangan terbang.Ingat PMT sebelu sebelum anda pergi melancong,.. passport..Money..Tiket....

7.Periksa Seluar Anda
apabila memeriksa beg sandar,elak meletak barangan berharga di bahagian poket sisi ,supaya anda berhati -hati dari terkena oleh penyangak.

   Sebaliknya,letakkan barangan terbabit dalam bahagian selamat seperti beg dan seluar atau poket sisi.Dengan cara yang telah diberikan,,jika seseorang cuba mencopet dari beg anda,mereka perlu bersiap-sedia dengan kejutan yang anda sudah sediakan.....

bercuti dengan pelbagai persediaan
Bercuti dengan pelbagai persediaan mengurangkan sedikit tekanan kepada kita

Link berkaitan persediaan bercuti Klik Sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila Tinggalkan Komen Disini.
Terima Kasih ... ^_^